Conferinţă ţinută de ieromonahul
Serafim Rose în anul 1982 în mănăstirea întemeiată de el la Platina, în munţii
Californiei, în care părintele ne pune în gardă asupra principalelor pericole
duhovniceşti ce ne ameninţă în ziua de azi
Înainte de a-mi începe cuvântul aş dori să spun două-trei lucruri despre
importanţa faptului de a avea o concepţie de viaţă ortodoxă şi de ce este mai
greu să ţi-o formezi în zilele de azi decât în secolele trecute.În secolele
trecute - de exemplu în Rusia secolului XIX – concepţia de viaţă ortodoxă era o
parte importantă a trăirii ortodoxe şi era sprijinită de mediul respectiv. Nici
nu era nevoie să vorbeşti de ea ca de un lucru aparte - trăiai Ortodoxia în
armonie cu societatea ortodoxă în care te aflai şi îţi dobândeai o concepţie de
viaţă ortodoxă de la Biserică şi din societate.
În multe ţări conducerea mărturisea Ortodoxia, ce era centrul vieţii publice,
iar conducătorul însuşi era cel dintâi laic ortodox, având responsabilitatea de
a da exemplu creştin tuturor supuşilor săi. Toate oraşele aveau biserici
ortodoxe şi în multe dintre ele se slujea zilnic, dimineaţa şi seara. Existau
mănăstiri în toate marile oraşe, în târguri, în afara oraşelorşi la ţară, în
pustie şi în sălbăticie. În Rusia se aflau mai bine de 1000 de mănăstiri
organizate oficial, fără să socotim numeroasele sihăstrii. Călugăria era un
model general acceptat de vieţuire. De fapt, majoritatea familiilor aveau în mănăstire
o soră sau un frate, un unchi, bunic sau văr care era călugăr sau maică, pentru
a nu mai vorbi despre alte exemple de viaţă ortodoxă, precum cel al pelerinilor
care mergeau din mănăstire în mănăstire sau al nebunilor pentru Hristos. Pe
toată calea vieţii întâlneai dreptcredincioşi creştini al căror centru era,
bineînţeles, călugăria. Tradiţiile ortodoxe făceau şi ele parte din viaţa de zi
cu zi. Majoritatea cărţilor citite erau ortodoxe. Viaţa zilnică era grea pentru
majoritatea oamenilor; trebuiau să muncească din greu pentru a supravieţui, speranţa
de viaţă nu era ridicată, moartea era o realitate frecventă şi toate acestea
întăreau învăţătura Bisericii despre realitatea şi apropierea vieţii de apoi.
A trăi o viaţă ortodoxă în aceste circumstanţe era acelaşi lucru cu a avea
o concepţie de viaţă ortodoxă şi era, de altfel, foarte puţină nevoie să se
vorbească despre un astfel de lucru.
Astăzi, pe de altă parte, toate acestea s-au schimbat. Ortodoxia noastră
este o mică insulă în mijlocul unei lumi care operează cu principii total
diferite şi în fiecare zi aceste principiise schimbă cu altele mai rele,
înstrăinându-ne tot mai mult de dreapta credinţă. Mulţi oameni sunt tentaţi
să-şi împartă viaţa lor în două secvenţe foarte distincte: viaţa cotidiană pe
care o petrecem la serviciu, cu prieteni lumeşti, cu treburile noastre lumeşti
şi Ortodoxia, în cadrul căreia ne manifestăm Duminica şi cu alte ocazii, în
timpul săptămânii, când avem timp pentru ea. Dar o concepţie de viaţă a unei
astfel de persoane, dacă o observi mai atent, este de multe ori o ciudată
combinaţie între valorile creştine şi valorile lumeşti, valori incompatibile
care nu se pot amesteca.
Scopul acestui cuvânt este de a înţelege cum oamenii care trăiesc în zilele
noastre pot face primii paşi către o concepţie de viaţă unitară, către o
concepţie de viaţă ortodoxă.
Ortodoxia este trăire. Dacă nu trăim Ortodoxia, pur şi simplu nu suntem
ortodocşi, indiferent de convingerile formale pe care le putem avea. Existenţa
în lumea noastră contemporană a devenit foarte artificială, foarte nesigură,
foarte confuză. Ortodoxia, este drept, are o viaţă proprie, care nu este
însă foarte depărtată de viaţa din jurul
ei, astfel încât viaţa unui creştin ortodox, şi nu doar a celor cu numele, ci
şi a trăitorilor, nu poate decât să reflecte lumea într-un anumit fel. Un
anumit gen de nesiguranţă, de dezorientare a pătruns şi în viaţa ortodoxă a
vremurilor noastre. În acest cuvânt vom încerca să aruncăm o privire asupra
vieţii lumii contemporane şi apoi asupra trăirii ortodoxe, pentru a vedea cum
ne putem îndeplini mai bine datoria creştină de a duce o viaţă care nu e a
lumii acesteia în aceste vremuri destul de grele şi de a păstra astăzi o
perspectivă creştină ortodoxă asupra întregii vieţi, percepţie care ne va ajuta
să supravieţuim timpurilor acestora cu credinţa noastră întreagă.
Viaţa din zilele noastre este
anormală
Oricine priveşte viaţa contemporană din perspectiva vieţii normale pe care
o duceau oamenii învremurile de mai înainte – să zicem Rusia, sau America, sau
orice altă ţară din Apusul Europei din secolul al XIX-lea nu poate să nu-şi dea
seama de cât de anormală a devenit viaţa de acum. Întregul concept de autoritate
şi ascultare, de decenţă şi politeţe, de comportament public şi particular -
toate s-au schimbat radical, au fost răsturnate cu excepţia câtorva comunităţi – de opinii
creştine de un anumit tip – care încearcă să păstreze aşa numita concepţie de
viaţă - de modă veche.
Viaţa de azi poate fi caracterizată drept autonomă şi răsfăţată. Încă din
fragedă vârstă copilul de azi este tratat, ca regulă generală, ca o mică
zeitate în familie: capriciile îi sunt alimentate, dorinţele îndeplinite; este
înconjurat de jucării, distracţii, confort; nu este pregătit şi educat după
principiile stricte ale comportamentului creştin, ci este lăsat să se dezvolte
pe orice cale ar vrea el să o apuce. În general este de ajunssă spună Vreau! sau Nu vreau să fac! pentru ca indulgenţii părinţisă se încline în faţa
lui şi să-l lase să facă ce doreşte. Probabil aceste lucruri nu se întâmplă
întotdeauna în fiecare familie, dar se întâmplă destul de des pentru a fi
considerată regulă de comportament în creşterea copiilor şi chiar şi cei mai
bine intenţionaţi părinţi nu scapă în întregime de sub influenţa ei. Chiar dacă
părinţii încearcă să-l crească pe copil într-un mod strict, vecinii încearcă să
facă altceva. Părinţii trebuie să ia în consideraţie şi aceste lucruri când îşi
educă copilul.
Când un astfel de copil ajunge adult, el, în mod firesc, se înconjoară cu
aceleaşi tipuri de lucruri cu are era obişnuit în copilărie: confort,
distracţii, şi jucării pentru adulţi. Viaţa devine astfel o goană după distracţie. Acest cuvânt nu se afla în
nici un vocabular. În Rusia secolului xix sau în orice altă ţară serioasă
civilizată, unde nimeni nu ar fi desluşit înţelesul acestui cuvânt.
Viaţa aceasta, care este o fugă constantă după distracţii şi este lipsită
de orice înţeles serios, l-ar face pe un vizitator dintr-o ţară de secol xix,
care s-ar uita la programele noastre cele mai populare de televiziune, care ar
vedea parcurile de distracţii, reclamele, filmele, muzica, să creadă că a
nimerit într-o ţară a imbecililor care au pierdut orice contact cu realitatea.
De obicei, nu luăm această perspectivă î consideraţie, pentru că trăim în
această societate şi o luăm de bună.
Câţiva analişti ai vieţii contemporane au numit tineretul de azi cu
sintagma de generaţia eu, iar vremurile noastre epoca narcisismului, caracterizate printr-o slujire şi fascinaţie a
sinelui care împiedică o dezvoltare normală a fiinţei umane. Alţii vorbesc de
universul de plastic sau de lumea
fanteziei în care mulţi oameni trăiesc acum, neputând să înfrunte sau să
înţeleagă realitatea lumii înconjurătoare sau a propriilor probleme.
Când generaţia eu se îndreaptă
spre religie – ceea ce se întâmplă frecvent în ultimele decenii - este de obicei
spre forma de plastic sau fantastică
a ei: o religie dezvoltată prin sine (unde
sinele rămâne obiect de adorare) de brainwashing
sau mind-control, de guru zeificaţi,
de căutare a OZN-urilor şi a fiinţelor extraterestre, de stări spirituale
anormale. Nu vom aprofunda aceste manifestări, care probabil vă sunt destul de
familiare, ci doar vom discuta puţin mai târziu despre cum acestea influenţează
viaţa duhovnicească a creştinului ortodox din zilele noastre.
Este important pentru noi a înţelege, în încercarea noastră de a trăi o
viaţă creştină azi, că lumea care sa format în vremurile noastre răsfăţate face
presiuni asupra sufletului, fie în viaţa religioasă, fie în cea seculară,
presiuni care sunt de natură totalitară. Aceasta se sesizează uşor la cultele
care dezvoltă dependenţă psihică - care s-au bucurat de atâta publicitate în
ultimii ani - şi care cer supunere totală faţă de un auto-proclamat om sfânt,
dar la fel de evident este şi în viaţa seculară, unde omul nu se confruntă doar
cu câte o ispită ici colo, ci cu o stare întreagă de ispitire care îl atacă,
fie prin muzica de fond din pieţe sau de la locul de muncă sau în mijloacele de
transport, fie prin indicatoarele publice şi hărţile oraşelor, prin muzica
modernă adusă chiar şi în campinguri montane sau cantonamente, chiar şi acasă, unde
televizorul ajunge de multe orisă fie stăpânul ascuns al casei, dictând valorile,
opţiunile şi gusturile moderne.
Dacă ai copii mici ştii cât de adevărate sunt aceste lucruri; când au văzut
ceva la televizor este foarte greu să lupţi împotriva acestei noi opţiuni care
este întărită cu autoritate de către televizor. Mesajul acestei ispite
universale care îl atacă pe omul de azi – destul de evident în formele seculare,
dar de obicei mai ascuns în formele religioase – este: trăieşte pentru prezent,
simte-te bine, relaxează-te, fii comod! În spatele acestui mesajse află altul,
mult maisinistru, camuflat, care este dat pe faţă numai în ţările oficial atee,
care se află cu un pasînaintea lumii libere din acest punct de vedere. De fapt
ar trebuisă înţelegem că ceea ce se întâmplă în lume azi este foarte asemănător
de la un loc la altul, indiferent că are loc în spatele Cortinei de Fier sau în
lumea liberă.
Există mai multe varietăţi, dar atacul este acelaşi pentru a ne câştiga
sufletul . În ţările comuniste
există o doctrină atee oficială. Ţise spune deschis ceea ce trebuie să
faci:să uiţi de Dumnezeu şi de orice altă viaţă în afară de cea prezentă; să-ţi
scoţi din viaţă frica de Dumnezeu şi respectul pentru lucrurile sfinte; să-i
priveşti pe cei ce cred în Dumnezeu în modul tradiţional ca duşmani pe care
trebuie să-i extermini. Se poate lua ca simbol al vremurilor noastre lipsite de
griji, iubitoare de distracţii şi autoidolatrie, Disneyland-ul american; dacă-i
aşa, atunci să nu neglijăm a vedea în spatele acestuia-simbolulmult maisinistru
care ne indică încotro se îndreaptă cu adevărat generaţia eu. Gulagul Sovietic,
lanţul de lagăre de concentrare care deja guvernează viaţa a aproape jumătate
din populaţia lumii.
Două moduri greşite de
apropiere de viaţa spirituală
Dar, cineva ar putea zice, ce au toate acestea de a face cu noi, care
încercăm să ducem, pe cât ne stă în putinţă, o viaţă creştină ortodoxă sobră?
Multe are, într-adevăr, de a face cu noi. Trebuie să înţelegem că lumea din
jurul nostru, anormală cum este, este locul unde ne începem viaţa creştină.
Indiferent de ce facem cu viaţa noastră, indiferent de adevăratul conţinut
creştin pe care i-l dăm, totuşi încă are ceva din amprenta generaţiei eu în ea şi trebuie să fim destul de smeriţi pentru a
vedea acest lucru.
De aici trebuie să începem. Există două moduri greşite de a te apropia de
viaţa din jurul nostru, căi pe care mulţi păşesc de obicei azi, gândind că,
într-un fel, aceste lucruri ar trebui să le facă un creştin ortodox.
Un mod de apropiere – cel mai obişnuit – este purşisimplu de a merge în
pasul vremii:să te adaptezi la muzica rock, la gusturile şi curentele moderne
şi la întregul ritm al vieţii moderne. De cele mai multe ori părinţii de modă
veche vor avea foarte puţin contact cu această viaţă şi vor continua să-şi ducă
viaţa mai mult sau mai puţin separat, dar se vor bucura să-şi vadă copiii
urmând ultima modă şi vor crede că acest lucru este lipsit de primejdii.
Această cale este un dezastru total pentru viaţa creştină; este moartea sufletului.
Unii încă mai pot duce o viaţă respectabilă în afara lumii, fără să lupte
împotriva spiritului vremii, darsunt morţisau pe moarte; şi cel mai trist lucru
dintre toate – copiii le vor plăti preţul cu numeroase boli şi tulburări
psihice şi spirituale care sunt din ce în ce mai frecvente. Una dintre membrii
conducători sectei sinucigaşe, care a fârşit atât de tragic în Jonestown cu
patru ani în urmă, era fiica cea mică a unui preot ortodox grec; grupuri
sataniste de rock precum Kiss - Kids in Satan’s Service – sunt alcătuite din
tineri ruşi foşti ortodocşi; cea mai mare parte a comunităţii templului satanic
din San Francisco, conform unui recent studiu sociologic, este format din
tineri ortodocşi. Acestea sunt doar câteva cazuri zguduitoare; majoritatea
tinerilor ortodocşi nu merg chiar atât de departe – ci doarse integrează lumii
anti-creştine din jurul lor şi încetează să mai fi exemple de trăire creştină
pentru cei din jurul lor. Este rău aşa. Creştinul trebuie să fie diferit de
lume, cu atât mai mult diferit de lumea ciudată şi anormală de astăzi şi acesta
trebuie să fie unul din lucrurile de bază pe care trebuie să le ştie, ca parte
a educaţiei creştine.
Altă apropiere greşită şi la extrema opusă este aceea care ar putea fi numită
falsă spiritualitate. O dată cu accesul relativ uşor datorat traducerilor cărţilor
ortodoxe despre viaţa duhovnicească şi a răspândirii vocabularului ortodox
despre lupta duhovnicească, se poate observa o creştere a celor care vorbesc
despre isihasm, despre rugăciunea inimii, despre viaţa ascetică, despre stări
înalte de rugăciune şi de teologia înaltă a unor Sfinţi Părinţi precum: Sfântul
Simeon Noul Teolog, Sfântul Grigorie Palama, Sfântul Grigorie Sinaitul. Este
foarte bine să fii conştient de adevărata înălţime a vieţiispirituale ortodoxe
şisă ai evlavie la marii sfinţi care s-au împărtăşit de ea; dar dacă nu vom
cugeta într-un mod foarte realist şi foarte smerit la cât de departe suntem cu
toţii astăzi de viaţa isihastă şi cât de puţin pregătiţi suntem pentru a o
urma, interesul nostru faţă de ea nu va fi decât o altă expresie a egoismului
nostru, a universului nostru de artificial. The
me-generation goes hesychast! (“Generaţia-eu se apucă de isihasm”) –
aceasta încearcă să facă unii; dar în realitate ei numai adaugă un nou joc
numit isihasm la atracţiile Disneyland-ului.
Există cărţi cu acest subiect care sunt foarte cunoscute. Chiar
romano-catolicii sunt foarte prinşi de acest curent, sub influenţa ortodoxă, ei
înşişi influenţând pe alţi ortodocşi la rândul lor; de exemplu: preotul iezuit
George Maloney, care scrie tot felul de cărţi pe acestsubiectşi traduce din
Sfântul Macarie cel Mare şi din Sfântul Simeon Noul Teolog şi încearcă să-i
facă pe oameni să devină isihaşti în viaţa de zi cu zi. Ei au tot felul de
influenţe, de obicei carismatice; se presupune că oamenii ar fi inspiraţi şi
îşi însuşesc toate tipurile de disciplină ascetică pe care le dau Sfinţii
Părinţi, care depăşeau cu mult nivelul la care ne aflăm noi acum.
Acesta este un lucru foarte neserios. Mai este şi o doamnă, Chaterine de
Hueck Doherty (care de fapts-a născut în Rusia şi a devenit romano-catolică),
care scrie cărţi despre viaţa pustnicească şi despre liniştire şi toate aceste
lucruri încearcă să le promoveze precum o reclamă pentru o nouă bomboană. Este,
bineînţeles, ceva lipsit de seriozitate şi este un semn foarte tragic al vremurilor
noastre. Aceste lucruri înalte sunt folosite de oameni care nu le înţeleg.
Pentru unii oameni poate fi doar un obicei sau un mod de a-şi pierde vremea,
dar pentru alţii, care o iau în serios, poate fi o mare tragedie.
Ei cred despre sine că duc o viaţă foarte înaltă, când, în realitate, nu
şi-au rezolvat nici măcar problemele interioare. Vreau să subliniez că ambele
căi trebuie evitate – atât lumescul cât şi supraduhovnicia – dar asta nu
înseamnă că nu trebuie să avem o perspectivă realistă asupra cerinţelor
legitimeale lumii sau că ar trebui să încetăm a mai urma sfaturile marilor Părinţi
isihaşti ori a mai folosi rugăciunea inimii în funcţie de situaţie şi după
puterea noastră. Să fie însă la nivelul nostru. Ideea, absolut necesară pentru
supravieţuirea noastră ca ortodocşi azităzi, este că trebuie să înţelegem
condiţia noastră de creştini ortodocşi în ziua de azi; trebuie să înţelegem
profund vremurile în care trăim, cât de puţin cunoaştem şi trăim de fapt
Ortodoxia, cât de departe suntem nu numai de sfinţii din vremurile de demult, ci
chiar de creştinii obişnuiţi de acum o sută de ani sau chiar de cei din generaţia
trecută şi cât de mult trebuie să ne smerim pentru a supravieţui ca şi creştini
ortodocşi astăzi.
Ce putem face
Mai exact, ce putem face pentru a dobândi această trezire, acest discernământ
şi cum poate el rodi în sufletele noastre? Voi încerca să răspund la această
întrebare în două părţi: în prima - referindu-mă la conştientizarea lumii din
jurul nostru, care, ca niciodată în istoria creştinismului, a devenit un duşman
consecvent; iar în a doua - referindu-mă la conştientizarea Ortodoxiei, pe care
mă tem că majoritatea o cunosc mult mai puţin decât ar trebui; mult mai puţin
decât trebuie să o cunoaştem dacă dorim să o păstrăm.
Mai întâi, întrucât vrem sau nu ne aflăm în lume (iar efectele acesteia se simt
foarte puternic chiarşi în locuri retrase cum este mânăstirea noastră de aici),
trebuie să ne împotrivim ei şi ispitelor ei în mod onest şi realist, dar fără a
ceda; în special trebuie să-i pregătim pe tineri pentru ispitele ce le vor
înfrunta.
Trebuie să înţelegem că lumea din jurul nostru rareori ajută şi de cele mai
multe ori stânjeneşte educarea copilului în adevăratul spirit ortodox. Trebuie
să fim zilnic pregătiţi pentru a contracara influenţa lumii pe baza
principiilor unei educaţii creştine înţelepte.
Aceasta înseamnă că tot ceea ce un copil învaţă la şcoală trebuie în mod
constant controlat şi îndreptat în casă. Nu putem considera că tot ceea ce va
învaţă la şcoală este purşisimplu ceva bun şi lumesc şi că nu are nici o
legătură cu educaţia lui ortodoxă. El poate învăţa meserii folositoare sau alte
lucruri (deşi multe şcoli americane eşuează lamentabil şi sub acest aspect;
mulţi profesori ne spun că tot ceea ce pot face este să-i ţină pe copii cuminţi
în clasă chiarşi fără a-i învăţa nimic), dar chiar dacă învaţă ceva vor fi şi
multe concepţii şi filosofii greşite.
Modul fundamental de raportare al unui copil la literatură, muzică,
istorie, artă, filozofie, chiar la ştiinţă şi, bineînţeles, la viaţă şi la
religie – nu trebuie să vină, mai înainte de toate, de la şcoală, pentru că şcoala
le oferă prin prisma filosofiei moderne; el trebuie să vină în primul rând din
familie şi din Biserică. Altfel copilul va fi destinat unei educaţii greşite în
lumea de azi, unde sistemul de educaţie este în cel mai bun caz agnostic, iar
în cel mai rău caz, întru totul ateist sau anti-religios. Bineînţeles, toate
acestea în URSS sunt impuse cu forţa copilului, fără religie şi cu un program
foarte activ de a-l face pe copil-ateu.
Părinţii trebuie să ştie exact ce li se predă copiilor la cursurile de
educaţie, care sunt aproape universale azi în toate şcolile americane, şi să le
corecteze acasă, nu numai printr-o atitudine deschisăasupra acestuisubiect (în
special între tată şi fii – lucru foarte rar în societatea americană), darşi
printr-o clară subliniere aspectului moral, lucru total absent din sistemul
educaţional.
Părinţii trebuie să ştie ce muzică ascultă copii lor, la ce filme se uită (să
asculte sau să vadă împreună când este necesar), la ce fel de limbajsunt
expuşişi ce fel de limbaj folosesc şisă le imprime o atitudine creştină asupra
acestora. Televizorul - în familiile în care nu este suficient curaj de a-l
arunca pe fereastră – trebuie strict controlat şi supravegheat pentru a evita
efectele otrăvitoare ale acestei maşini, care a devenit, în special în rândul
tinerilor, principalul promovator al ideilor şi atitudinilor anti-creştine
chiar acasă.
Am vorbit mai întâi despre creşterea copilului, deoarece acesta este ţinta primelor
lovituri pe care le dă lumea creştinilor-ortodocşi şi îl formează după chipul
ei; odată formate atitudini greşite într-un copil, sarcina de a-i da o educaţie
creştină acestuia devine de două ori mai dificilă.
Dar nu numai copiii, ci noi toţi ne confruntăm cu această lume care
încearcă să ne formeze ca anticreştini, prin şcoală, televiziune, filme, muzică
la modă şi toate celelalte influenţe, care apasă asupra noastră, mai ales în
oraşele mari. Trebuie să conştientizăm că toată încărcătura care se revarsă
asupra noastră are aceeaşisursă; are un anumit ritm, un anumit mesaj care ne
este transmis, acest mesaj al autoidolatriei, al relaxării, al nepăsării, al
distracţiei, al renunţării la orice gând pentru altă lume, prin diferite mijloace,
fie prin muzică, filme, televiziune fie prin şcoală, prin felul în care sunt
reliefate subiectele, prin fondul care lise dă şi prin altele asemenea; este,
practic, un anumit lucru care nise inculcă. Este, de fapt, o educaţie în
ateism. Noi trebuie să ripostăm prin cunoaşterea a ceea ce lumea încearcă să ne
facă şi prin formularea şi comunicarea răspunsului nostru creştin-ortodox către
ea.
Din observarea modului cum familiile ortodoxe din lumea de azi trăiesc şi
transmit Ortodoxia, ar părea că acestă luptă este de mai multe ori pierdută
decât câştigată. Procentajul creştinilor-ortodocşi carepăstrează intactă
identitatea lor ortodoxă şi nu sunt transformaţi după modelul lumii de azi,
este cu adevărat mic.
Totuşi nu trebuie neapărat să vedem lumea din jurul nostru în întregime
rea. De fapt, pentru supravieţuirea noastră ca ortodocşi trebuie să fim destul
de înţelepţi pentru a folosi tot ceea ce este bun în lume spre propriul nostru
beneficiu. Aici voi atinge câteva puncte relativ la ceea ce poate fi de folos
în lumea aceasta, care pare a nu avea nimic, în mod direct, în comun cu
Ortodoxia, tocmai pentru a formula concepţia noastră ortodoxă despre viaţă. Copilul
care a trăit într-un mediu unde se ascultă muzică clasică de bună calitate şi a
crescut astfel nu va fi nici pe departe tentat de ritmul infernal şi de mesajul
rock-ului şi al celorlalte forme de pseudomuzică contemporane, spre deosebire
de un copil care a crescut fără o educaţie muzicală. O astfel de educaţie
muzicală, după cum au spus şi câţiva stareţi de la Optina, rafinează sufletul
şi îl pregăteşte pentru primirea lucrurilor duhovniceşti.
Copilul care a fost învăţat cu o literatură bună, cu dramă şi poezie, şi le-a
simţit înrâurirea în suflet, adică s-a bucurat de ele, nu va deveni cu uşurinţă
un dependent de filmele contemporane, de programele de televiziune şi de
romanele ieftine care distrug sufletul şi îl îndepărtează de la calea creştină.
Copilul care a învăţatsă vadă frumuseţea în picturile şisculpturile clasice nu
va fi atras uşor în perversitatea artei contemporane şi nici nu va fi atras de
producţiile ţipătoare ale publicităţii şi pornografiei moderne. Copilul care
cunoaşte ceva din istoria lumii, în special din epocile creştine şi despre cum
au trăit şi au gândit alţi oameni, ce greşelişi căderi au avut ei
îndepărtându-se de Dumnezeu şi de poruncile Sale şi ce fel de viaţă plăcută şi
ce bucurii au avut când i-au fost credincioşi Lui – îşi va forma discernământul
relativ la viaţa şi filosofia vremurilor noastre şi nu va fi înclinat să urmeze
prima filosofie nouă sau primul stil de viaţă pe care îl întâlneşte. Una din
principalele probleme cu care se confruntă cel ce se ocupă de educaţia copilului
din ziua de azi este că şcolile nu mai formează un simţ al sensului istoriei.
Este periculos şi fatal să lipseşti pe copil de înţelegerea istoriei. Asta
înseamnă că el nu mai este capabil să se raporteze la exemplele oamenilor care
au trăit în trecut. Şi, de fapt, istoria se repetă constant. Odată ce înţelegi
asta, este foarte interesant să vezi cum oamenii rezolvă problemele, cum au
fost oameni care s-au împotrivit lui Dumnezeu şi cu ce s-au ales din această
confruntare şi cum alţiişi-au schimbat vieţile şi au devenit oameni de
excepţie, dând exemplu de urmat până în zilele noastre. Acest sens al istoriei
atât de important trebuie comunicat copiilor noştri.
În general, o persoană care cunoaşte bine cele mai bune opere ale culturii
seculare - care în Apus are aproape întotdeauna clare conotaţii religioase şi
creştine – are mai multe şanse să ducă o viaţă normală, o viaţă ortodoxă
fructuoasă decât cineva care cunoaşte doar cultura de masă azi. Cineva care s-a
convertit la Ortodoxie direct din cultura rock şi în general oricine crede că
poate combina Ortodoxia cu acest fel de cultură – mai are mult de suferitşi un
drum dificil în viaţă până să ajungă cu adevărat un creştin-ortodox care să fie
capabil să împărtăşească credinţa şi celorlalţi.
Fără această suferinţă, fără această conştientizare, părinţii ortodocşi îşi
vor creşte copiii spre a fi devoraţi de lumea contemporană. Cultura de cea mai
bună calitate a lumii însuşită corect, rafinează şi dezvoltă sufletul; cultura
de consum azi dogeşte şi deformează sufletul şi îl împiedică să primească normal
şi deplin mesajul Ortodoxiei. De aceea, în lupta noastră împotriva spiritului
acestei lumi, putem folosi cele mai bune esenţe pe care lumea ni le poate oferi
pentru a le transcede; tot ceea ce este bun în lume, dacă suntem destul de
înţelepţi să vedem, ne îndreaptă spre Dumnezeu şi spre Ortodoxie şi trebuie să
ne folosim de ele.
Concepţia de viaţă ortodoxă
Cu o astfel de atitudine – o perspectivă atât asupra lucrurilor bune cât şi
a celor rele din lume – este posibil să ne formăm şi să urmăm o concepţie de
viaţă ortodoxă, adică să avem o perspectivă ortodoxă asupra întregii vieţi, nu
numai a subiectelor exclusiv bisericeşti. Există o falsă opinie, care din
nefericire este larg răspândită în ziua de azi, aceea că este suficientsă ai o
ortodoxie limitată la lăcaşul bisericiişi la activităţile „ortodoxe” oficiale,
cum ar fi rugăciunea la anumite ceasuri sau însemnarea cu Sfânta Cruce; în
rest, conform acestei opinii poţi trăi ca ceilalţi, participând la viaţa şi cultura
vremurilor noastre fără nici o problemă, atâta vreme cât nu păcătuim. Oricine a
ajunssă înţeleagă adâncimea Ortodoxiei şi cât de integrală este asumarea care
se cere unui creştin ortodox, iar pe de altă parte vede cerinţele totalitare pe
care lumea contemporană ni le impune, îşi va da seama uşor de falsitatea
acestei opinii.
Ori eşti ortodox în fiecare clipă a zilei, în fiecare situaţie a vieţii,
ori nu eşti deloc ortodox. Ortodoxia noastră nu se manifestă doar în
concepţiile religioase, ci în fiecare lucru pe care îl facem sau îl spunem. Mulţi
dintre noi nu suntem conştienţi de responsabilitatea creştină pe care o avem în
latura aparent
lumească a vieţii noastre. Persoana care are o adevărată concepţie
creştin-ortodoxă trăieşte fiecare clipă avieţii sale ca ortodox. De aceea ne
punem întrebarea: Cum putem noi hrăni şi aplica această concepţie ortodoxă în
viaţa noastră de zi cu zi!
Prima şi cea mai evidentă cale este de a fi în contact permanent cu tot
ceea ce Biserica ne dă spre luminare şi mântuire: Slujbele bisericeşti şi
Sfintele Taine, Sfânta Scriptură, Vieţile Sfinţilor, scrierile Sfinţilor
Părinţi. Bineînţeles, fiecare trebuie să citească acele cărţi care sunt la
nivelulsău de înţelegere şi să folosească învăţătura Bisericii în situaţiile
proprii ale viaţii sale; apoi ne vor putea călăuzi şi pe noi şi ne vor putea
ajuta să ne schimbăm într-un mod creştin.
Dar, deseori, aceste izvoare creştine fundamentale nu au un efect total
asupra noastră, sau nu au nici un efect asupra noastră, deoarece nu avem o
atitudine creştină potrivită faţă de ele şi faţă de viaţa pe care ele ar trebui
să o inspire. Permiteţi-mi să spun aici un cuvânt despre atitudinea pe care
trebuie să o avem dacă dorim să ne folosim cu adevărat de ele şi dacă vrem să
ne fie începutul unei concepţii de viaţă ortodoxe. Mai înainte de toate, hrana
duhovnicească creştină, prin însăşi natura sa, este ceva viu şi hrănitor; dacă atitudinea
noastră faţă de ea este mai degrabă academică sau cărturărească, vom da greş în
a obţine foloasele pe care aceasta ar trebui să ni le dea. De aceea, dacă citim
cărţi ortodoxe sau suntem interesaţi de
ortodoxie doar pentru a fi mai informaţi sau pentru a ne făli cu cunoştinţele
noastre în faţa celorlalţi, nu am înţeles nimic; dacă învăţăm din poruncile lui
Dumnezeu şi din canoanele Bisericii doar ca să fim „corecţi” şi să judecăm
„incorectitudinea” celorlalţi. Aceste lucruri nu trebuie doar să ne influenţeze
ideile, ci trebuie să ne atingă în mod directsufletulşi să ne schimbe viaţa. În
orice vreme de mari crize în cursul vieţii umane - cum sunt chiar vremurile
critice cu care ne confruntăm în lumea liberă – cei ce se vor întemeia pe
cunoaşterea exterioară, pe legişi canoane şi pe corectitudine, nu vor fi în
stare să reziste. Cei puternici vor fi aceia cărora educaţia ortodoxă le-a
imprimat o trăire cu adevărat creştină, care au Ortodoxia în inimă şi sunt
capabili să atingă şi inimile celorlalţi.
Nimic nu este mai tragic decât să vezi pe cineva crescut în Ortodoxie, care
cunoaşte câte ceva din Catehism, care a citit din Vieţile Sfinţilor, care are o
idee generală despre ce vrea Ortodoxia, înţelege ceva din slujbele bisericeşti,
dar nu înţelege ce se întâmplă în jurul lui şi îi oferă copilului această viaţă
împărţită în două categorii: una, cea urmată de majoritatea oamenilor, iar cealaltă-cum
trăieşte ortodoxul Duminica sau când citeşte ceva texte ortodoxe. Când un copil
este astfel crescut este puţin probabil că va alege calea ortodoxă; aceasta va
fi o foarte mică parte a vieţii lui, deoarece viaţa contemporană este prea atractivă,
prea mulţi oamenise integrează ei, este într-o măsură prea mare o mare parte a
realităţii de azi, dacă nu a fost cu adevărat învăţat cum să se apropie de ea,
cum să se păzească de efectele ei negative şi cum să se folosească de lucrurile
frumoase care se află în lume.
De aceea, atitudinea noastră, chiar din acest moment, trebuie să fie
realistă şi normală. Adică trebuie să fie aplicată circumstanţelor reale ale
vieţii, nu trebuie să fie un produs al fanteziei, al evadării şi al refuzului
de a ne confrunta cu lucrurile de cele mai multe ori neplăcute ale lumii din
jurul nostru. O Ortodoxie care este prea înaltă şi prea în nori, o Ortodoxie de
seră, nu ne poate ajuta în viaţa de zi cu zi. Lumea noastră este destul de
crudă şi răneşte sufletele cu duritatea ei; trebuie mai întâi să răspundem cu o
înţelegere şi cu o dragoste creştinească realistă, lăsând isihasmul şi formele
avansate de rugăciune celor capabili să le primească. De asemenea, atitudinea
noastră nu trebuie să fie ego-centrică, ci trebuie să iasă în întâmpinarea
celor care îl caută pe Dumnezeu şi caută o viaţă dumnezeiască.
În zilele noastre, unde se înfiripă o comunitate ortodoxă, există ispita de
a o transforma într-un club al mulţumirii de sine şi al gustării plăcerilor
virtuţilor şi realizărilor noastre ortodoxe: frumuseţea lăcaşului de cult şi a
podoabelor, splendoarea slujbelor, chiar şi puritatea doctrinei. Dar adevărata
viaţă creştină, chiar încă din timpul Apostolilor, a fost întotdeauna
inseparabilă de transmiterea ei celorlalţi. O ortodoxie vie, tocmai prin faptul
că e vie, luminează şi celorlalţişi nu mai este nevoie să deschizi şi un
departament de misiune în acest scop; viaţa adevăratului creştinism se comunică
şi fără aceasta. Dacă Ortodoxia noastră este ceva ce ţinem doar pentru noişi ne
mândrim cu ea, atuncisuntem morţişi îngropaţi – aceasta este exact starea
multor parohii ortodoxe de azi, chiar şi a acelora care au un număr
considerabil de tineri dacă ei nu aprofundează credinţa.
Nu este suficientsă spui că tinerii merg la biserică. Trebuie să întrebăm
ce primesc aceştia în biserică, ce duc cu ei mai departe şi, dacă nu fac din
Ortodoxie o parte a întregii lor vieţi, atunci este cu adevărat insuficient să
spui că ei se duc la biserică. Astfel, atitudinea noastră trebuie să fie
iubitoare şi iertătoare. Există un fel de duritate care s-a strecurat în viaţa
ortodoxă de azi: Acel om este eretic, nu te apropia de el; Acela este
ortodox,se spune, dar nu poţi fi cu adevăratsigur; Acela este evident un spion.
Nimeni nu va nega că Biserica este înconjurată de duşmani azi, sau că există
oameni care se îngrămădesc să profite de încrederea noastră. Dar aceasta se
întâmplă din vremea Apostolilor, iar viaţa creştină a avut întotdeauna un
factor de risc în practicarea ei.
Dar chiar şi atunci când se profită de pe urma noastră şi trebuie să ne luăm
anumite precauţii în această privinţă, tot nu putem renunţa la atitudinea
noastră principială de iubire şi încredere, fără de care pierdem însăşi temelia
vieţii noastre creştine. Lumea care nu îl are pe Hristos este neîncrezătoare şi
rece, dar creştinii, din contră, trebuie să fie iubitori şi deschişi, altfel
vom pierde sarea lui Hristos din noi şi vom deveni asemeni lumii, buni doar
pentru a fi aruncaţi în stradă şi călcaţi în picioare.
Puţină smerenie ne-ar ajuta să fim mai generoşi şi mai iertători. Ne place
să judecăm pe alţii pentru ciudăţeniile comportamentului lor; le spunem
lunatici sau pocăiţi. Este drept că trebuie să fim atenţi la oamenii cu
adevărat deplasaţi care pot face mult rău Bisericii. Dar ce creştin ortodox
serios nu este în zilele noastre puţin nebun. Nu ne potrivim în ordinea lumii
de azi; dacă o facem în lumea de azi, nu suntem creştini serioşi. Adevăratul
creştin de azi nu se poate simţi acasă în lume; el nu se poate simţi şi nu poate
fi perceput de alţii decât ca un „nebun”.
Doar pentru că ţii în viaţă idealul creştin, sau că te-ai botezat ca adult,
sau pentru că să te rogi serios este suficient pentru a fi internat într-un
ospiciu în Uniunea Sovietică şi în multe alte ţări, iar aceste ţări reprezintă
modelul pentru restul lumii. De aceea nu trebuie să ne temem a fi consideraţi
puţin nebuni de către lume şi trebuie să continuăm a practica iubirea şi
iertarea creştină pe care lumea nu le va înţelege vreodată, dar de care inima
ei are nevoie şi chiar tânjeşte pentru ele.
În cele din urmă, atitudinea noastră creştină trebuie să fie, în lipsa unui
cuvânt mai bun, inocentă. În ziua de azi lumea pune mare valoare pe
sofisticare, pe înţelepciunea lumească, pe „profesionalism”. Ortodoxia nu pune
valoare pe aceste calităţi; acestea ucid sufletul creştin. Şi totuşi, aceste
tendinţe se strecoară consecvent în Biserică şi în vieţile noastre. Cât de des
nu auzim în special pe convertiţii entuziaşti exprimându-şi dorinţa de a se
duce la marile centre ale Ortodoxiei, la catedrale şi mănăstiri, unde se
strângeau odinioară mii de credincioşi şi peste tot se vorbeşte de probleme
bisericeşti şi oricine poate să-şi dea seama cât de importantă este, până la
urmă, Ortodoxia. Ortodoxia aceasta este doar o picătură într-un ocean, când
priveşti întreaga societate, dar în aceste mari catedrale şi mănăstiri se
strâng atâţia oameni, încât pare că Ortodoxia este într-adevăr ceva important.
Şi cât de des nu îi vedem pe aceeaşi oameni într-o stare jalnică după ce
şi-au împlinit dorinţa,întorcându-se de la „marile centre ale Ortodoxiei”
morocănoşi şi nesatisfăcuţi, plini de bârfe şi critică bisericească,
nerăbdători mai înainte de toate de a fi „corecţi” şi „cuviincioşi” şi cu o
perspectivă lumească asupra politicii bisericeşti.
Într-un cuvânt, şi-au pierdut inocenţa, nelumescul lor, fiind fascinaţi de
partea lumească a vieţii bisericeşti. În diferite forme, aceasta ne ispiteşte
pe toţi şi trebuie să luptăm împotriva ei prin a nu ne permite să supraevaluăm
lucrurile exterioare ale Bisericii, ci întotdeauna să ne întoarcem către unicul
lucru necesar: Hristos şi mântuirea sufletelor noastre din această generaţie
rea. Nu trebuie să ignorăm ce se petrece în lume şi în Biserică – de fapt chiar
pentru noi înşine trebuie să ştim aceste lucruri – dar cunoştinţele noastre
trebuie să fie practice şi simple, nu sofisticate şi lumeşti.
Concluzii
Este evident pentru orice creştin-ortodox conştient de ce se întâmplă în
jurul lui că azi că lumea se îndreaptă spre capătul ei. Aceste semne ale
timpuluisunt atât de evidente încât ai putea crede că lumea se dezintegrează
chiar în acest moment. Care sunt câteva din aceste semne?
- Anormalitatea lumii. Niciodată nu au avut loc astfel de manifestări
ciudate şi nenaturale şi un comportament care să fie acceptat drept obişnuit ca
acesta din zilele noastre. Dar, priveşte lumea din jurul tău: ce este în ziare,
ce fel de filme sunt prezentate, ce este la televizor, ce cred oamenii că este
interesant şi amuzant, pentru ce râd, toate acestea sunt absolut ciudate. Şi
sunt oameni care le promovează în mod deliberat, bineînţeles, pentru propriul
profit, şi pentru că aceasta este la modă, pentru că există o dorinţă perversă
de astfel de lucruri.
- Războaiele şi veştile despre războaie, fiecare mult mai rece şi mai
nemilos decât precedentulşi toate umbrite de primejdia unui inimaginabil război
nuclear universal, care poate fi declanşat de atingerea unui buton. Răspândirea
catastrofelor naturale: cutremure şi acum vulcani – cel mai recent formându-se
nu departe de aici, lângă Yosemite Park în centrul Californiei - catastrofe care
deja schimbă clima întregii lumi. Centralizarea crescândă a informaţiilor
asupra individului şi creşterea puterii asupra lui, reprezentată în special
prin computerul enorm din Luxemburg, care are capacitatea de a stoca informaţia
unui dosar pentru fiecare om care există; numărul codului său este 666, iar cei
ce îl deservesc l-au poreclit Fiara. Pentru a uşura munca unor astfel de
computere guvernul american îşi propune să înceapă din 1984 să emită ceasuri de
Asigurărisociale (care se pare că includ numărul de cod 666 care se vor aplica
pe mâna dreaptă sau pe frunte – care sunt conforme cu lucrurile scrise în
Cartea Apocalipsei (cap. 13) că se vor întâmpla în timpul domniei
antihristului). Bineînţeles, asta nu înseamnă că prima persoană care va
aveaaplicat semnul 666 este antihristul, sau slujitorul lui antihrist, dar
odată ce eşti obişnuit cu aceste semne, cum îi vei putea rezista? Mai întâi te
vor pregăti şi apoi te vor face să i te închini lui.
- Din nou înmulţirea falşilor hristoşi şi falşilor antihrişti. Ultimul
candidat a cheltuit numai în această vară probabil milioane de dolari făcând
publicitate apariţiei sale pe canalele de televiziune, promiţând că va
transmite la acea vreme un „mesaj telepatic” tuturor locuitorilor lumii. Lăsând
la o parte forţele oculte care pot fi
implicate în astfel de evenimente, cunoaştem deja destul de bine posibilităţile
de a transmite mesaje subliminale prin radio şi în special prin televiziune, ca
şi faptul că acest lucru poate fi făcut de oricine are tehnologia de a pirata
semnalele de radio şi de televiziune, indiferent de câte legi există împotriva
acestui lucru.
Reacţia cu adevărat ciudată la filmul de care întreaga Americă vorbeşte:
E.T., care a adus literalmente milioane de oameni aparent normali să-şi exprime
afecţiunea şi iubirea pentru eroul, un mântuitor dinspaţiu, care este pe cât se
poate de evident un demon – o pregătire evidentă pentru venirea lui Antihrist. (Şi
întâmplător, editorul ziarului Arhiepiscopiei greceşti din America, un preot
ortodox, recomandă din toată inima acest film ortodocşilor, spunând că este un
film minunat care ne învaţă despre iubire şi fiecare ar trebui să meargă să îl
vadă. Există oarecare deosebire între cei care încearcă să conştientizeze ce se
întâmplă în lume şi cei ce pur şi simplu se lasă duşi de valul vremurilor
noastre).
Aş putea continua cu detalii asemănătoare, dar scopul meu nu este să vă
înspăimânt, ci să vă fac conştienţi de
ce se întâmplă în jurul nostru. Este cu adevărat mai târziu decât credem;
Apocalipsa este acum. Şi cât de dureros este să vezi creştini, mai mult tineri
ortodocşi, când această incalculabilă tragedie planează asupra capetelor lor,
care cred că pot continua ceea ce ei numesc „viaţă normală” în aceste vremuri
teribile, participând din plin la capriciile acestei stupide generaţii de închinători
la sine, fiind total inconştienţi că paradisul nebunilor în care trăiesc ei
este pe cale de a se distruge, ei fiind complet nepregătiţi pentru vremurile de
disperare ce vor să vină.
Nu se mai pune problema de a fi un creştin ortodox „bun” sau „sărac”.
Întrebarea acuma este: va supravieţui Credinţa tuturor acestora? La mulţi nu va
supravieţui; antihristul ce va să vină va fi mult prea atractiv pentru
majoritatea oamenilor, va fi în spiritul lucrurilor lumeşti după care se
tânjeşte acum, pentru ca majoritatea oamenilor să îşi dea măcar seama că şi-au
pierdut deja credinţa creştină închinându-se lui.
Dar chemarea lui Hristos încă se aude; haideţi să-i dăm atenţie. Cea mai
clară expresie a acestei chemări vine din lumea subjugată de ateism, unde se
suferă într-adevăr pentru Hristos, iar viaţa are o seriozitate pe care noi o
pierdem cu rapiditate sau deja am pierdut-o. Un preot ortodox din România, Părintele
Gheorghe Calciu Dumitreasa, care acum se află la limita supraviețuire.
Traducerea: Constantin Făgeţan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu