Trandafirul este frumos, dar are si ghimpi. Cu toate acestea, nu-l
aruncam la gunoi, ci-l pastram in maini, cu bucurie, pentru ca nu ne legam de
tepi, ci de floarea si de mirosul lui placut. Sa ne purtam macar in acest fel
(ca si cu trandafirul neinsufletit) si cu semenul nostru, cu tovarasul nostru,
care inseamna ceva incomparabil mai mult decat neinsufletitul trandafir.
Ca aricii
Acestia, asa cum merg, incet-incet, sunt foarte atenti. Fiecare ia
aminte la tepii lui, ca sa nu raneasca corpul sensibil al celuilalt. Astfel, de
vreme ce iau seama amandoi, cu toate ca sunt plini de tepi, nu se ranesc
reciproc, ci convietuiesc armonios, strans imbratisati. Vietuiesc in iubire si
cu iubire, deoarece se straduiesc, doresc acest lucru. Si sotii, daca vor, pot
vietui in armonie, fara sa se "manance" si sa se intepe reciproc
(aricii reusesc acest lucru!). Este de-ajuns ca fiecare sa ia seama la propriii
tepi, la propriile patimi si neputinte, spre binele tovarasului. Poetul spune:
"Aici nu este vorba ca eu sa fiu mai presus decat tine sau tu mai presus
decat mine, ci ca fiecare sa se arate mai presus decat el insusi!”
Ca roata
"Cand convietuiesti cu cineva sa fii precum cercul, ca sa te
rasucesti, si nu ca patratul care nu se invarte" (Pateric, Ava Matoe, 13).
Toti facem o greseala in relatiile noastre interpersonale: cerem de la celalalt
sa se comporte ca si noi. Apucaturile noastre sa fie si ale lui, ii cerem sa
devina copia noastra fidela, "dupa chipul si asemanarea noastra".
Acelasi lucru se intampla si in casatorie. Sotul ii cere sotiei sa devina copia
lui, chipul si asemanarea lui. Asa cum gandeste si se comporta el, trebuie sa
gandeasca si sa se comporte si ea. Si aceeasi pretentie o are si femeia. Si
fiecare considera ca el/ea gandeste corect. Si asa cum femeia doreste ca el sa
devina al ei, la fel si barbatul vrea ca ea sa devina a lui. Cu alte cuvinte,
amandoi se confrunta exact cu aceeasi problema: fiecare sa treaca drept al sau.
Si daca nu gaseste o solutie corecta, casatoria va deveni un ring de lupta. Si
Sf. Pavel in situatia aceasta, a considerat ca este bine sa cedeze femeia.
Aceasta a tras lozul ca sa fie roata in casnicie, sa aduca pacea in familie,
salvand familia. Femeia tine casa. Daca femeia este totusi nemultumita, exista
mii de moduri in care si-o poate exprima. De exemplu: "Ia gandeste-te, nu
cumva nu este asa? Ce-ai zice daca am face in acest fel? Fa-mi aceasta
bucurie!" etc. Aceasta este "viclenia" femeii.
Blânzi ca porumbeii și vicleni ca șerpii
"Sa nu va impungeti ca berbecii, ci sa va incolaciti ca
serpii". (Matei, 10-16) Asa ne indeamna Mantuitorul pe toti sa fim, dar
amai ales trebuie sa invatam sa fim asa in cadrul relatiilor noastre
interpersonale, nu numai cu sotul/sotia, dar si cu prietenii, colegii. Cuvantul
din greaca folosit aici si tradus prin "intelept", se refera la o
intelepciune practica, la discernamant, prudenta. Serpii nu intra niciodata in
conflict cu pradatorii, nu starnesc atacuri, ataca doar in cazuri de forta
majora ca sa se apere. Doamne, da-ne si noua acea intelepciune minunata!
Extras din cartea "Căsătoria" scrisă de
Vasilios Bacoianis
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereAtentie la rastalmaciri!
RăspundețiȘtergere"Blânzi ca porumbeii și vicleni ca șerpii" nu este corect, Mantuitorul spune "intelepti ca serpii" nu vicleni, viclenia este a diavolului, "si nu ne duce pe noi in ispita ci ne izbaveste de cel viclean", daca suntem vicleni atunci ne asemanam celui viclean. Doamne ajuta!