Mi se pare
neindoielnic faptul ca studiul dragostei in general si al prieteniei in
particular, in ceea ce au ele concret si vital, ridica aproape inevitabil
problema unui fenomen foarte strans legat de ele, gelozia. E prea putin
probabil sa existe vreo ambiguitate in privinta faptului ca aceasta problema
iese in prim-plan datorita importantei sale. Cred insa ca majoritatea
ganditorilor nu tin suficient cont de importanta ei teoretica: in literatura
filozofica, notiunea de gelozie este neglijata si doar foarte rar este avuta in
vedere. Iata de ce mi se pare necesar sa aprofundam mai bine notiunea de
gelozie. Presupun ca, pe baza celor spuse la sfarsitul scrisorii precedente,
aceasta precizare a notiunii de gelozie serveste si pentru elucidarea
notiunilor de prietenie si dragoste.
Ce este
gelozia?
In acceptiunea curenta, intelectuala, gelozia este inteleasa ca un viciu sau, cel putin, ca un defect moral indubitabil, ceva infamant si ridicol. Intelectualitatea obisnuieste sa vada la baza geloziei si mandria, si vanitatea, si amorul propriu, si suspiciunea, si mefienta, si susceptibilitatea, intr-un cuvant, orice altceva decat un avantaj moral oarecare. Aceasta atitudine fata de gelozie a caracterizat mai ales secolul care a fost preponderent revolutionar si intelectual, adica secolul al XVIII-lea, si gelozia este condamnata mai ales in locul unde ratiunea secolului Luminilor a prevalat cu cea mai mare intoleranta, in Paris.
"Mandria si
vanitatea face gelosi tot atatia oameni ca si gelozia", a spus Boiste.
"Dragostea gelosilor seamana cu ura", marturiseste Moliere.
"Gelozia provine mai mult din vanitate decat din dragoste",
recunoaste Mme de Stael. "In gelozie este mai des amor propriu decat
dragoste", indica La
Rochefoucauld. "Gelozia grosiera inseamna neincredere
fata de obiectul iubirii. Gelozia delicata inseamna neincredere fata de
sine", rationeaza un oarecare. "Cei mai gelosi dintre toti amantii
sunt cei care iubesc gloria", observa Trublet. "Gelosul este un copil
care se sperie de monstrii creati de imaginatie in intuneric", crede
Boiste. "Gelosul isi petrece viata in cautarea secretului a carui
dezlegare ii distruge bunastarea", remarca Oxenstirn. Schleiermacher sau
Grillparzer imbraca aceasta idee intr-un joc de cuvinte: "gelozia cauta cu
zel ceea ce aduce suferinta", adica "ceea ce e patima", deoarece
in rostire se aude "Leidenschafft"; calamburul poate fi redat
aproximativ prin "gelozia cauta cu zel ceea ce este patima".
"Dintre bolile mintii, gelozia este cea care are drept hrana cea mai mare
parte a lucrurilor si drept leac pe cele mai putine", defineste Noel.
"Gelozia are ochi de linx", spune Bellamy. De aceea dragostea si
gelozia sunt incompatibile. "Cand amorul propriu domina gelozia, dragostea
si-a pierdut puterea", afirma Lengret. "Gelozia stinge dragostea la
fel cum cenusa stinge focul", scrie regina de Navarra. "Pasiunile
puternice sunt mai presus de gelozie", spune La Rochefoucauld.
Aceasta
interpretare a geloziei, oarecum vaga si cotidiana, si-a gasit o forma precisa
si motivata psihologic in definitia raspicata a geloziei data de Baruch
Spinoza. Dragostea plina de ura fata de obiectul iubit si de invidie pentru cel
care se bucura de dragostea acestuia este, dupa Spinoza, gelozie. Aici Spinoza
utilizeaza foarte potrivit imaginea amestecului a doua lichide, cand ele,
patrunzand unul in celalalt, se unduiesc si devin tulburi, ceea ce este
desemnat prin termenul fluctuatio. Asa este si in cazul geloziei: dragostea si
ura, amestecandu-se, formeaza fluctuatio, "unduirea" sufletului si,
in consecinta, constiinta devine tulbure si netransparenta.
Dupa Spinoza,
gelozia este chiar aceasta "unduire" a sufletului, generata de
actiunea simultana a dragostei si urii, acompaniate de ideea celuilalt, pe care
sufletul il invidiaza.
Iata rationamentul
care il conduce pe Spinoza la definitia sa clasica a geloziei.
Dragostea, spune
el, tinde spre reciprocitate, mai mult, spre reciprocitatea perfecta. Orice
diminuare si orice prejudiciu resimtite de noi in aceasta privinta le resimtim
ca o injosire a noastra, adica ne provoaca cea mai mare durere. O dragoste
perfect reciproca este una care ne absoarbe cu totul; vrem s-o posedam din
plin, ea e fericirea noastra suprema, pe care nu vrem s-o impartim cu nimeni si
nu vrem sa-i dam nimanui din ea. Daca fiinta iubita iubeste pe altcineva mai
mult decat pe noi, atunci ne simtim infinit de nefericiti. Cauza nefericirii
noastre este obiectul urii noastre; prin urmare, il vom uri pe cel iubit pentru
ca ne frustreaza de reciprocitatea sa, si il vom invidia pe cel care se bucura
de aceasta reciprocitate. Asa apare dragostea care uraste si invidiaza
concomitent, gelozia. Aceasta pasiune este deosebit de puternica daca pe
fericirea noastra a pus stapanire altcineva; si cu cat mai mare a fost
fericirea, cum atat mai tare se va aprinde gelozia, incat, daca nu o va potoli
o alta forta, va face intuneric in tot sufletul nostru: ura pentru obiectul
iubit este cu atat mai puternica cu cat dragostea initiala a fost mai mare.
Iata teoremele
principale in aceasta privinta:
Prop. XXXV.
"Daca cineva isi imagineaza ca lucrul iubit de el se afla cu altcineva
intr-o prietenie la fel de stransa sau chiar mai stransa decat aceea prin care
el il poseda singur, atunci pe el pune stapanire ura pentru lucrul pe care il
iubeste si invidia pentru celalalt".
Prop. XXXVI.
"Cine-si aminteste un lucru care l-a delectat candva, vrea sa-l posede in
aceeasi imprejurare cum a fost atunci cand s-a delectat cu el pentru prima
data".
Prop. XXXVII.
"Dorinta care apare ca urmare a nemultumirii sau multumirii, a urii sau a
dragostei este cu atat mai mare cu cat aceste afecte sunt mai puternice".
Prop. XXXVIII.
"Daca cineva a inceput sa urasca lucrul pe care il iubeste, asa incat
dragostea se distruge cu totul, atunci, ca urmare a aceleiasi cauze, el va
nutri fata de acesta o ura mai mare decat daca nu l-ar fi iubit niciodata si
ura va fi cu atat mai mare cu cat mai mare i-a fost dragostea".
Conform intelegerii
curente, gelozia este o diforma tumoare daunatoare pentru dragoste; cauzele
geloziei sunt straine de esenta dragostei si de aceea gelozia este de regula
recunoscuta drept ceva ce trebuie eliminat din dragoste. Spinoza stabileste o
legatura mai intima intre dragoste si gelozie; pentru el, gelozia nu este un companion
intamplator al iubirii, ci este umbra ei fidela, care apare pe ecranul vietii
sufletesti de fiecare data cand dragostea este iluminata de tradarea celui
iubit; sau, mai exact, gelozia este, dupa Spinoza, echivalentul necesar al
dragostei, care apare atunci cand relatiile se deterioreaza. Dragostea nu
dispare, ci se transforma in gelozie. Totusi si aici, pe terenul analizei lui
Spinoza, poate fi conceputa o dragoste fara gelozie, in cazul reciprocitatii
depline, asa ca gelozia, desi psihologic necesara in anumite conditii, primeste
din punctul de vedere al lui Spinoza o apreciere negativa, ca animi fluctuatio,
ca intunecare a constiintei, ca pasiune nepotolita. Pentru Spinoza, gelozia in
dragoste nu este dragoste; si de aceea, ca eterogena dragostei, ca ne-dragoste,
intr-un raport de cauzalitate, intr-un raport de echivalenta, gelozia este
condamnabila. Astfel, si Spinoza, in concluzie, ramane la acceptiunea comuna a
geloziei. De ce s-a intamplat asa?
Pentru a raspunde
la intrebarea pusa, sa ne amintim caracterul inanimat si concret, reificat, al
intregii filozofii a lui Spinoza. Neavand categoria persoanei, Spinoza nu poate
distinge intre dragostea pentru o persoana si atractia pentru un lucru,
confunda dragostea cu ravnirea sau, mai bine zis, celei dintai i-o substituie
pe cea de-a doua. Peste tot, la el, citim impersonalul res amata, pe care ar
trebui sa-l traducem prin: "lucrul ravnit", caci un lucru nu poate fi
iubit; da, res amata, dar nicaieri nu se vorbeste de o persoana iubita, caci
numai unei persoane i se poate aplica epitetul "iubita".
Ce-i drept, in
societatea contemporana, se poate adeseori auzi ceva de genul "dulceata
iubita", "a iubi trabucurile", "a indragit cartile de
joc" etc, dar pentru orice om sanatos e clar ca este vorba sau de o
perversiune si de o intunecare a constiintei, sau de un abuz de limbaj.
"Dulceata", "trabucurile", "cartile de joc" etc.
nu pot fi iubite, ele pot fi doar dorite. Totusi, ceea ce apare in corelatie cu
dorinta este ura insotita de invidie; de aceea la Spinoza , in notiunea
initiala de dragoste, primeste un asemenea accent aceasta combinatie
condamnabila a urii cu invidia. Dar, asa cum dragostea nu este dorinta
neinfranata, la fel si ura combinata cu invidia nu inseamna gelozie, desi,
intr-adevar, cea din urma tine de ceea ce Spinoza intelege prin gelozie, asa
cum iubirea veritabila se raporteaza la dorinta. Pentru a intelege gelozia in
propria ei natura, trebuie s-o punem intr-o legatura mai stransa cu dragostea,
s-o introducem in insusi miezul dragostei si, dupa ce am subliniat natura
personala a dragostei, sa descoperim ca gelozia este dragostea insasi, dar in
"alteritatea" ei; trebuie sa vedem ca gelozia este conditia necesara
si aspectul indispensabil al dragostei, dar ca e indreptata spre durere, asa
incat cine ar dori sa distruga gelozia ar distruge si iubirea. La fel, in
dorinta neinfranata, ura este intotdeauna combinata cu invidia.
Pentru a arata
acest lucru, trebuie in primul rand sa absolvim gelozia de atitudinea de
condamnare care o apasa. Gelozia a fost de atatea ori confundata cu anumite
forme nepotrivite prin care se manifesta, incat insesi cuvintele
"gelozie", "a gelozi", ca sa nu mai vorbim de
"gelos", au devenit peiorative.
Si totusi, a vedea
in suspiciune, in amorul propriu meschin, in mefienta, in rautate, in ura
combinata cu invidia etc. esenta geloziei e la fel de incorect ca si a
presupune ca esenta dragostei se afla in refuzul libertatii, in partinire,
nedreptate, la fel cum nici esenta justitiei nu poate fi gasita in raceala, in
asprimea inimii, in duritatea si cruzimea ei. Suspiciunea, ura combinata cu
invidia etc. sunt manifestari rele, nepotrivite, egoiste ale geloziei, care iau
nastere din confundarea dragostei cu dorinta.
Totusi, doua serii
de date istorice fac aluzie la faptul ca gelozia nu este condamnabila si chiar
la faptul ca ea este pozitiva si legitima. Intr-adevar, in primul rand, poporul
cu cea mai curata constiinta de Dumnezeu, alesul popor evreu, care a stiut cel
mai clar si a inteles dragostea lui Dumnezeu, sustine cu insistenta, permanent,
fara ezitare, ca Dumnezeu este gelos. intreaga Biblie este ticsita si
impregnata de gelozia lui Dumnezeu, si este imposibil sa nu tinem cont de acest
lucru. Apoi, in al doilea rand, poporul celei mai pure umanitati, genialul
popor elin, care a stiut si a inteles cel mai bine dragostea umana in toate
formele ei, are ca trasatura principala iarasi gelozia, care ii este
caracteristica si inseparabila. Fr. Nietzsche, in notele sale de
"meditatie" intitulate Suntem filologi, printre cele trei
"puncte alese din Antichitate" vizeaza pentru tratare:
"innobilarea geloziei. Grecii sunt poporul cel mai gelos". Cred ca
nici de asta nu putem sa nu tinem cont. Daca geniul cel mai clar si credinta
cea mai pura ne arata ca gelozia este o forta pozitiva si necesara in fiinta
iubirii, atat in cea umana, cat si in cea dumnezeiasca, inseamna ca asa este si
ca ea e cu totul altceva decat pasiunile colaterale care o insotesc.
Dar atunci ce este
insasi gelozia? Este unul dintre elementele dragostei, baza ei, fundalul
dragostei, noaptea primara in care straluceste raza dragostei. Dragostea este
alegere libera: dintre multe persoane, eul, printr-un act de autodeterminare
interioara, alege una si cu ea, una dintre atatea, stabileste o relatie ca si
cum ar fi unica, se ataseaza sufleteste de ea. Pe ea, care este obisnuita, eul
vrea s-o vada ca neobisnuita; pe ea, care este cenusie, eul vrea s-o ia drept
sarbatoreasca; pe ea, care este una de toate zilele, eul o vede ca pe o
solemnitate. Ea se afla in multime, insa eul o cheama din piata publica si o
duce in camera impodobita a inimii sale. Si ii deseneaza imaginea pe un camp
cizelat in aur. Si este drept, deoarece aceasta imagine nu este caricatura pe
care oamenii o deseneaza in majoritatea cazurilor; nu este nici macar un
portret pictat de intelepti.
Este imaginea
imaginii lui Dumnezeu, este o icoana. Eul, incalcand "justetea" legii
identitatii, printr-un act metafizic de autodeterminare, prin intreaga sa
fiinta (nu prin ratiune) decide sa vada in persoana aleasa (una dintre multe
altele) una exceptionala, iesita din comun, intr-un cuvant, in raport cu aleasa
sa, isi modifica sinele astfel incat persoana respectiva devine pentru el tu.
Repet ca prietenia este exclusiva, asa cum exclusiva este si dragostea conjugala.
"Poli" este semnul imperfectiunii obiectului dragostei ca atare,
simptomul nedesavarsirii lui tu ca tu. Si poligamia, si polifilia sunt false in
idee si inevitabil trebuie sa se transforme in ceva personal, prima in
monogamie, a doua in monofilie, sau sa se descompuna si sa putrezeasca, prima
in raport cu pofta carnala, cealalta in raport cu propriul interes, adica din
semipersonale ele trebuie sa devina concrete. "Nu se poate, spune
Aristotel, nu se poate sa le fii prieten multora, avand in vedere prietenia
perfecta, asa cum nu se poate sa fii in acelasi timp indragostit de multi. O
asemenea prietenie pare o perfectiune si, ca atare, nu poate fi indreptata
decat spre un singur om."
Insa, chiar daca am
spune aici ca asemenea "tu", iubiti, sunt "multi", totusi,
in iubire, raportul cu fiecare este ca si cum ar fi cu unul singur. Orice
dragoste are prin esenta o forta selectiva, este dilectio, si de aceea cel
iubit este intotdeauna alesul, unicul. Tocmai in aceasta consta natura
personala a dragostei, fara de care am avea de-a face cu pofta concreta si am
fi indiferenti cand lucrul ravnit ar fi inlocuit cu un altul identic. Exigenta
identitatii numerice a persoanei iubite, chiar in absenta identitatii generice,
indiciale, adica fidelitatea fata de o persoana si atunci cand aceasta se
schimba, caracterizeaza dragostea si, totodata, incalcarea de catre ea a legii
identitatii, in timp ce exigenta identitatii generice, indiciale a lucrului
ravnit (chiar cand nu se manifesta interes pentru identitatea numerica, chiar
cand aceasta nu este inteleasa) si respectarea legii identitatii caracterizeaza
pofta. Constiinta unicitatii, iata conditia dragostei, chiar si in
manifestarile ei cele mai imperfecte; mai mult, chiar si pentru iluzia
dragostei, este necesara daca nu unicitatea, macar iluzia de unicitate, de
irepetabilitate, de exceptional, chiar daca cel care iubeste isi inchipuie ca
fiinta iubita este unica, avand tot atat de putine motive ca oricare prima
dragoste, care se imagineaza drept unica in lume si in istorie, ca oricare
urmas si comentator "unic si legitim" al lui Kant, care cade in
eroarea de a-si imagina ca este singurul, in sfarsit, la fel cum Unicul lui
Stirner se afirma, gresit, drept unic. Altfel, insasi iluzia de dragoste devine
absolut imposibila si relatiile nu vor fi decat interes, murdarie si moarte,
insasi ideea de inlocuire a unei persoane cu alta, care admite omoiousia, adica
reitatea, este o idee pacatoasa, care duce la moarte.
Printr-un act
incomprehensibil de alegere, persoana devine unica, este chemata la rangul
inalt, regal, de "tu". Ea a consimtit sa fie aleasa. A spus
"da" si si-a pus pe frunte coroana maretiei. Ce vrea eul acum? Un
singur lucru: ceea ce a dorit, dragostea sa. Eul isi afirma actul dragostei
drept etern ca valoare si deci pretinde ramanerea, permanenta lui. Aceasta
afirmare launtrica se exprima in gelozie sau in zelul de a incarna in timp
actul etern de alegere a iubitului "tu". Eul vrea ca "tu"
sa nu-i puna piedici in dragostea sa, adica, in raport cu el, sa fie
intr-adevar "tu". Iubitul "tu" se poate comporta ca si cum
ar fi unic, poate sa nu coboare de pe piedestalul exceptiei, singularitatii,
alegerii. N-are importanta daca "tu" este cel mai banal in multime si
pentru multime. Dar pentru eu, pentru cel care a ales, el va fi anume
"tu" si nimic altceva decat "tu": altfel este imposibila
insasi dragostea, altfel nu se poate incarna in timp insusi actul de alegere.
Altfel "timpul" dragostei nu va fi "imaginea mobila a
vesniciei", a alegerii. In raport cu eul, "tu" trebuie sa se
comporte ca "tu", nu ca unul dintre multi altii, trebuie sa aiba pe
cap coroana regala, nu o scufie de noapte. Constiinta necesitatii acestui
comportament din partea lui "tu" pentru ca dragostea sa fie posibila,
atrage dupa sine dorinta de a realiza acest statut de persoana aleasa si, apoi,
de a-l afirma si garanta. Toate acestea la un loc reprezinta gelozia.
Dar daca
"tu" nu doreste asa ceva? Daca "tu" isi incalca cu
obstinatie rangul si pozitia inalta, pe care le-a acceptat in mod liber? Daca,
dupa ce a spus "da" atunci cand i s-a propus o noua esenta, cea de
"tu", daca din frivolitate, din incapatanare sau din deficit de
sinceritate in acceptarea inaltului destin, arata prin viata sa ca, pentru el,
eul nu este "eu"? Daca, dorind sa fie "tu", nu vrea sa
recunoasca eul drept "eu"? Atunci eul nu poate ramane fara reactie.
Aceasta reactie este manifestarea geloziei, a geloziei pentru dragostea sa,
adica grija pentru neprihanirea, pentru autenticitatea, in sfarsit, pentru
conservarea dragostei sale. Faptul ca pretinde acest lucru de la "tu"
in numele posibilitatii insesi a dragostei atrage dupa sine dorinta de a
realiza acest statut de ales, de a-l consolida si de a-l proteja.
Toate acestea,
repet, la un loc, reprezinta gelozia. Una din doua. Sau "tu" trebuie
sa recunoasca aceasta reactie fata de sine, aceasta lupta pentru dragoste si sa
se schimbe, sau trebuie sa renunte la rangul sau, sa recunoasca sincer ca nu
este decat o persoana obisnuita, sa coboare de pe tron si sa se intoarca in
multimea cenusie, sa revina din triumf la cotidian. Eul nu poate sa iubeasca si
sa nu fie gelos, adica sa nu incerce a-l face "tu", atunci cand
"tu" inceteaza de fapt a mai fi "tu". De aceea, daca nu i
se recunosc dreptul si datoria de a fi gelos, nu-i mai ramane decat sa-l coboare
pe "tu" de pe tron. Eul trebuie sa-l dea pe "tu" uitarii,
sa nu-l mai iubeasca, deoarece numai asa il poate scuti pe "tu" de
exigenta iubirii reciproce. Dar "tu" s-a contopit cu eul, a devenit o
parte a acestuia. A inceta sa iubesti inseamna se te frustrezi de o parte din
tine.
A uita inseamna sa
tai din tine o bucatica de carne vie. Asa se si intampla cand, respectand
libertatea altuia, esti nevoit sa-ti smulgi din piept, o data cu dragostea, si
inima.
Dragostea este
nemarginita; n-o limiteaza nici locul, nici timpul, ea este universala. Dar
aceasta universalitate a dragostei nu numai ca nu exclude, ci chiar presupune
singularitatea, exclusivitatea, izolarea. Caci dragostea are drept radacina
sfintenia sufletului si este posibila doar in masura in care aceasta sfintenie
este vie. A proteja margaritarul sufletului inseamna a proteja insasi
dragostea; nepasarea fata de propria sfintenie inseamna nepasarea fata de
dragoste. Dragostea nu este doar universala, ci si limitata, nu este doar
nemarginita, ci si circumscrisa. Cuvantul pe care Dumnezeu l-a spus in legatura
cu aceasta nu mai este acceptat acum, fiind considerat dur si crud; dar cel mai
remarcabil e ca in "maica tuturor cartilor", in Evanghelie, el
urmeaza imediat dupa cuvantul privitor la faptul ca nu trebuie sa ne judecam
aproapele si dupa parabola despre barna si paiul din ochi. "Fatarnice,
scoate intai barna din ochiul tau si atunci vei vedea sa scoti paiul din ochiul
fratelui tau" (Matei 7, 5). Si iata gandul antitetic, in care un ascutis parca
ar fi indreptat impotriva altui ascutis: "Nu dati cele sfinte cainilor,
nici nu aruncati margaritarele voastre inaintea porcilor, ca nu cumva sa le
calce in picioare si, intorcandu-se, sa va sfasie pe voi" (Matei 7, 6).
Parca lamurind aceasta sentinta, cuviosul Serafim din Sarov ne invata: "Ce
ai mai bun in inima nu trebuie sa dezvaluiesti daca nu e nevoie; nu-ti deschide
in toate tainele inimii tale".
Deci pe de o parte,
"nu judeca", iar pe de alta parte, ia-i drept "caini si
porci" pe cei care nu sunt demni sa le descoperi tainele inimii. Mai bine
dezvaluie-le catorva alesi, pe care i-ai scos din turma porcilor. Este o
antinomie aproximativ egala cu antinomia dragoste-gelozie.
Pentru a explica
(desi doar aproximativ) cele spuse, voi mai cita cateva fragmente din jurnalul
din care am citat si mai sus. Este consemnarea unei discutii reale sau
imaginare cu prietenul.
"- Te comporti
in cutare si cutare fel. Te ascunzi, o faci pe misteriosul, doresti sa fii
total independent, marturisirea, a ta si a prietenului, te impovareaza.
- Da, insa nu stii
ca intotdeauna si pretutindeni ma port asa?
- Cu toate ca nu e
tocmai adevarat si nici pe departe nu esti asa intotdeauna si pretutindeni,
pentru mine nu-i un raspuns chiar daca ar fi cum spui. "Prietenia"
este prietenie tocmai pentru ca ceva mi se transmite de la celalalt, iar
celuilalt i se transmite ceva de la mine. "Relatiile" sunt relatii
tocmai pentru ca ele il relationeaza pe cineva cu altcineva, adica cu celalalt,
il fac sa iasa din inchiderea in sine a egoismului si din ingustimea inimii,
pentru ca ele "largesc existenta" persoanei, dupa cum spunea
Spinoza...
- Pricepe ca daca
firea, natura mea sunt asa...
- Si ce-i cu asta?
Natura fiecaruia e asa, egoista si ingusta. Dar prietenia este cea care da curs
afluxului unei noi realitati. Prietenia ne este data ca sa nu fim "eunuci
cu inima rece", caci eunucismul inimii e cel mai rau dintre vicii, e cel
mai ingrozitor lucru care i se poate intampla unui om.
- Dar daca eu sunt
intotdeauna "eunuc" ?
- In dragoste,
persoana noastra inceteaza a mai fi ca "intotdeauna", ca
"pretutindeni", ca si "cu toti". Batranetea, decrepitudinea
sufletului trec. Sufletul se innoieste si intinereste.
- Dar noi nu avem
nici un fel de relatii? Doar traim cumva.
- Asta-i problema:
"cumva". Daca nu exista relatiile despre care ti-am vorbit, daca
"relatiile" nu relationeaza pe nimeni si "legaturile" nu
leaga pe nimeni, atunci ele nu exista deloc, nici persoanele nu se afla in
prietenie, una in cealalta, ci sunt in ele insele si independente, se afla in
dragostea de sine. Daca ramai cu mine asa cum ramai "cu toti", asta
demonstreaza cel mai bine ca nu cunosti nici prietenia, nici relatiile, nici
legaturile...
Intelege ca nu
dragostea sau nedragostea ta o vreau, nu prietenia sau ura, ci vreau pur si
simplu ceva determinat, ca sa stiu daca merita sa ma epuizez si sa-mi
cheltuiesc puterile pe acest ogor al prieteniei, sperand macar intr-o recolta
indepartata, sau trebuie sa renunt de la bun inceput la speranta intr-un viitor
mai bun, sa abandonez ogorul steril, pietros si sa ma ocup atunci de treburile
"mele". Dar tu esti surd, "privind indiferent binele si
raul", taci. Mult o s-o mai tii asa?..."
O inima ranita de
prieten nu poate fi lecuita cu nimic, numai Timpul si Moartea o vor vindeca.
Dar Timpul ii curata ranile, indepartand si partea bolnava a inimii,
mortificand-o partial, iar Moartea distruge omul in totalitate. Deci atata timp
cat omul traieste, ranile pe care i le-a pricinuit prietenia sunt nevindecate
si dureroase. Si va umbla cu ele, ca sa le arate Judecatorului Vesnic.
Vezi parabola
Domnului despre cei "chemati" si cei "alesi" (Matei 22,
2-l4; Luca 14, 16-24). Cata tainica amaraciune, cata amaraciune nemarginita si
durere a unei inimi ranite in insasi dragostea ei! Erau cei iubiti, cei
chemati, cei pe care insusi Dumnezeu era gelos, carora El le-a facut totul,
le-a facut ceea ce nu a mai facut pentru un nici un alt popor... si? Ei nu vor
sa fie alesi, nu vor nici macar sa fie delicati, sa raspunda la chemarea
Dragostei, care le da darul Sau suprem, facand din ei prietenii Sai. Raman
indiferenti la dragostea Dragostei. Si atunci: "Iesi indata in pietele si
ulitele cetatii, si pe saraci, si pe neputinciosi, si pe orbi, si pe schiopi
adu-i aici". Iar cand a mai ramas inca loc: "Iesi la drumuri si la
garduri si sileste sa intre, ca sa mi se umple casa" (Luca 14, 21-23).
Ospatul dragostei, pe care nu a avut cui sa-l ofere, care fusese pregatit
pentru oameni dragi inimii, a fost dat trecatorilor de pe ulita!
In prietenie trebuie
sa faci totul pentru a depasi zidul ce se inalta intre inimile oamenilor.
Necrutandu-ti puterile, trebuie sa lupti pentru comunicare pana la sudoare,
pana la sangele mucenicesc, pana la moarte. Trebuie sa-ti dai viata pentru
prietenii tai, caci primul lucru pe care trebuie sa-l faci e sa-i eliberezi din
nesinceritate, din raceala., din inchidere in sine. Dar exista, se intampla sa
fie o limita peste care nu poti trece. Exista un zid pe care nu-l poti sparge
nici cu fruntea, nici cu berbecele. Si cand ai ajuns la aceasta limita, cand te
afli chiar langa acest zid, trebuie sa pleci. Cu durere de inima, trebuie sa
smulgi sentimentul din tine, chiar rupand o bucata din carnea ta vie; trebuie
sa te debarasezi de ceea ce e imposibil; si e imposibil sa-i arati altuia ca
imposibilul, adica dragostea, este posibil. insusi Mantuitorul lumii, cand a
ajuns la aceasta limita, de la care era clar ca poporul ales nu poate fi
impresionat cu dragostea Sa, S-a intors. "Ierusalime, Ierusalime, care
omori pe prooroci si cu pietre ucizi pe cei trimisi la tine; de cate ori am
vrut sa adun pe fiii tai, dupa cum aduna pasarea puii sai sub aripi, dar nu ati
voit. Iata, casa voastra vi se lasa pustie" (Matei 23, 37-38).
Analiza notiunii de
gelozie, pe care am efectuat-o, demonstreaza profunda legatura a ei cu
depasirea legii identitatii, cu aceasta baza esentiala a ratiunii. Se intelege
de aici de ce gelozia, chiar si in manifestarile ei cele mai candide, atrage
privirea piezisa a relei-vointe din partea ratiunii, de ce "bunul-simt"
si fiica buna a acestuia, ironia, o vorbesc de rau cu atata placere, chiar si
atunci cand gelozia este luata in abstracto, in principiu. Atat dragostea, cat
si gelozia, cealalta dragoste, lupta cu ratiunea si, prin presiunea lor, taie o
bresa in partea sa principala, in legea identitatii. Si, in acest sens, gelozia
este profund injusta. Daca nesabuinta geloziei atrage asupra ei condamnarea
intelectului, care o ia drept "absurditate", atunci aceasta
injustitie a geloziei, la randul ei, suscita o apreciere iritata din partea
eticii, care o considera ceva "imoral". Iata inca o cauza, in
virtutea careia notiunea de gelozie ramane obscura.
Datele etimologiei
confirma concluziile la care ne-a condus analiza metafizica a notiunii de
gelozie. Notiunea de gelozie, revnost', in limba rusa, in directia ei
principala, se caracterizeaza ca putere, ca forta, ca incordare, si catusi de
putin ca spaima sau ura, sau invidie. Unii cercetatori pun in legatura cuvantul
rev-ni-v (gelos) si derivatele sale rev-no-va-t' (a gelozi), rev-n-ost'
(gelozie) cu latinescul riv-al-is, riv-in-us (rival) si cuvintele frantuzesti
riv-al, riv-al-is-er, riv-al-it-e. Dar, chiar daca este asa, ramane totusi
neclar care este sensul radacinii acestui cuvant. Raspunsul la aceasta
intrebare nu este dificil. Rev-n-iv, este pus in legatura cu aceeasi radacina
ca si cuvintele rv-en-i-e, rev-n-ost-n-ii, rev-n-i-tel (zel, zelos, zelator),
caci pentru acestea derivatele slavone vor fi lucta, lupta. Probabil, revnost'
inseamna acelasi lucru ca si rvenie, revnivii, ca si revnitel, revnovat', ca si
rvat' (a rupe) sau, mai curand, rvat'sia (a combate). Cuvintele sarbesti
rv-a-ti, rva-a-ti se au sensul de eniti, certare. Aici se fac corelatii cu
cuvintele sanscrite: ar-v-an (care fuge repede, precipitat), aurva (sprinten,
rapid, calare); cu cele grecesti: opefovro (ei s-au grabit), o-pou-Li (a se
grabi, a se avanta); cu latinescul ru-i-t, cu vechiul saxon b'rr (rapid, gata,
calare).
Atat "a avea
gelozie", cat si "a avea zel", in rusa, semnifica prin radacina
doar prezenta puterii, a fortei, a rapiditatii, reprezentand contrariul
moleselii, indolentei, slabiciunii. Iata de ce revnovat' se intrebuinteaza
adesea cu sensul de "a se avanta cu putere, cu energie spre ceva",
"a fi energic in ceva". Dupa V. Dai, revnovat'' cego sau porevnovat'
cego (a fi zelos de ceva) inseamna "a se zbate din rasputeri",
"a tinde cu zel spre ceva". Astfel, se spune: "revnuiu znanii,
revnuiu nebesnogo tarstva, revnuite darovanii bol'sih" (ranvesc dupa
cunostinte, ravnesc imparatia cerului, ravniti la daruri mai mari). Revnovat'
komu, cernu (a fi gelos pe cineva, pe ceva) inseamna "a rivaliza, a imita,
a urma sau a se avanta in fuga, neramanand in urma". Astfel, Lomonosov a
utilizat expresia: "revnuite nasemu primeru" (urmati-ne cu zel exemplul);
la fel, se spune: "ia vsegda revnoval uspeham ego" (am fost
intotdeauna gelos pe succesele lui). De aici putem trage decis concluzia ca
revnost' (gelozie) inseamna in primul rand, cum arata V. Dai, "ardoare,
avant" si chiar cu precadere "pentru ceva"; in acest sens se
spune: "revnost' po slujbe" (zel la serviciu), "revnost' k
slujbe" (zel pentru serviciu), "revnost' ne po razumu" (zel mai
mult decat minte). Totodata, revnostnii inseamna "cel mai asiduu, mai
harnic, mai grijuliu, devotat lucrului sau din tot sufletul"; asa este
expresia: "revnostnii pobornik pravdi" (campion ardent al
adevarului).
La fel si grecescul
"zelos”., in forma dorica "zalo”s, are drept semnificatie proprie
"infocare, osardie, ardeur, zele", apoi "rivalitate, ura,
rivalite, haine" si, in sfarsit, numai "gelozie, jalousie",
adica gelozie, asa cum o concepe limbajul intelectualist si cum nu o intelege
catusi de putin nici un popor. Conform acestui limbaj, verbul tnAdiu inseamna
"a cauta cu ardoare, a dori puternic, rechercher avec ardeur,
envier". In ce priveste etimologia acestor cuvinte, dispunem de o asemenea
abundenta de ipoteze diferite si, in plus, artificiale, incat ar fi riscant sa
spunem ceva cu pretentie de exactitate. Putem indica doar ca, dupa Prellwitz,
cuvantul "zelos” provine dn radacina ja, adica, propriu-zis, din "a
fi zelos, heftig sein", la fel ca si verbul "zeteo” a cauta, a
incerca cu obstinatie.
Limba latina, in
cazul de fata, nu ne ofera nimic nou: cuvantul zelotypia, gelozie, este
imprumutat din greaca si, prin urmare, provine din "zelos”..
In sfarsit, in
limba ebraica veche, atat zel, Eifer, cat si gelozie, Eifersucht, sunt
exprimate printr-un singur cuvant, si anume prin qine'ah, care provine din
radacina semitica comuna qn. Aceasta radacina alcatuita din trei litere nu
contine catusi de putin nuanta de gelozie intelectuala; astfel, in limba araba,
are semnificatia de "a deveni foarte rosu, hochrot werden", in cea
siriana, "a fi de culoare inchisa, dunkelfarbig sein". De aici, deja
in ebraica si in celelalte limbi semitice, radacina qn', semnifica "a fi
gelos, pasionat". Insusi cuvantul, qine'ah, inseamna in primul rand
pasiunea iubirii combinata cu gelozie, apoi rivalitate si iar gelozie, gelozia
lui Dumnezeu pentru Slava Sa.
Mai exista un
cuvant pe care unii il recunosc drept echivalent al rusescului revnost',
gelozie. Este seqidah.
Dar cuvantul
seqidah contine si mai putin decat qine'ah notiunea de gelozie in sensul
specific. Intr-adevar, seqidah provine din radacina semitica comuna, sqd, care
corespunde in feniciana notiunii "a respecta, a venera, a aprecia ceva,
auf etwas achten", iar in limbile folosite in Mishna si Targum a primit
sensul de "a fi zelos, eifrig sein".
Asadar, concluzia
generala la care am ajuns va fi urmatoarea: etimologia si uzul cuvantului
"gelozie" si ale derivatelor sale confirma indiscutabil analiza
metafizica a notiunii de gelozie, pe care am intreprins-o mai sus. Anume:
gelozia este eliberata definitiv de sensul reprobabil care o apasa si este
recunoscuta ca fiind doar expresia necesara sau, mai precis, doar un aspect
necesar al unei iubiri puternice. De aici se intelege de ce Cuvantul lui
Dumnezeu ii atribuie gelozie lui Dumnezeu atat de frecvent si cu atata
insistenta. De fapt, ar fi fost cu totul de neinteles de ce o stare, condamnabila
in sine, poate fi prezentata ca o imagine a ceva in viata dumnezeiasca. Caci
niciodata, in nici un fel de "antropopatisme", lui Dumnezeu nu i se
atribuie pacatul, sau concupiscenta, sau minciuna. Daca i se atribuie gelozia,
atunci, oricum am intelege aceasta gelozie a lui Dumnezeu, putem afirma cu
anticipatie ca ea este ceva sfant; si de aceea gelozia omeneasca nu este ceva
prohibit si infam. Din explicatiile date mai sus rezulta cu evidenta ca daca
lui Dumnezeu i se atribuie gelozia, acest lucru nu este un
"antropopatism" fortat, ci desemnarea exacta a esentei lucrurilor.
Caci gelozia este o notiune ontologica, nu una psihica sau morala.
Dar gelozia este
mai mult decat un element necesar al dragostei. Conform interpretarii
generalizate a cuviosului Isaac Sirul, ea este un aspect indispensabil a tot ce
are bun omul in el. in general, ea este o forta ce realizeaza bunele intentii.
"Pe cel care are bune intentii, un obstacol nu-l poate impiedica sa le
duca la bun sfarsit... Asta se intampla din urmatoarea pricina. Gandul de buna
intentie, la inceputul miscarii sale, este urmat de un fel de gelozie, care,
prin ardoarea ei, seamana cu jarul; si ta.protejeaza de regula acest gand si nu
permite sa se apropie de el vreo impotrivire, vreun obstacol sau vreo piedica,
pentru ca gelozia aceasta capata tarie mare si puterea negraita de a proteja
ceas de ceas sufletul de slabire sau de teama, atunci cand asupra lui se reped
felurite circumstante presante. Si asa cum primul gand este forta unei dorinte
bune, sadita de natura in esenta sufletului, asa si aceasta gelozie este un
gand pus in miscare in inima de o forta iritanta, pe care Dumnezeu ne-a dat-o
ca s-o folosim, pentru a respecta o limita naturala, pentru a exprima notiunea
de libertate a noastra prin indeplinirea dorintei naturale ce se afla in
suflet. Aceasta este o virtute, fara de care binele nu se face, si ea se
numeste gelozie, pentru ca de la un timp la altul il pune pe om in miscare, il
imboldeste, il inflacareaza si-l intareste... Cineva... cu cuvintele sale,
aceasta gelozie a numit-o "caine si pazitor al legii lui Dumnezeu",
adica al virtutii...
In continuare,
sfantul parinte da explicatia ca gelozia se compune din frica de a nu pierde un
bun si dorinta de a-l pastra; iata de ce slabirea geloziei este un semn rau,
provocat sau de o raceala spirituala, sau de infumurare si mandrie, adica daca
un bun spiritual nu mai este considerat viu si personal, ci patrimonial si
carnal, un lucru care poate fi tinut sub cheie si posedat totusi, fara a fi
trait.
Astfel, nazuinta
spre Stalpul si Temelia Adevarului se realizeaza si se intretine prin gelozie,
prin aceasta forta a duhului nostru, oprimata si dispretuita de constiinta
moderna.
Pavel Florenski
Sursa: www.crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu