În căsnicie,
dragostea este necesară pentru încă un motiv, mai întemeiat decât orice
particularitate. Motivul este însăşi firea femeii, rod al dragostei (a fost
făcută din coasta lui Adam, iar coasta e lângă inimă), nu este întreagă dacă îi
lipseşte dragostea.
Femeia însăşi izvorăşte iubire din maternitatea ei, pe
bună dreptate cerând, la rândul ei, să fie iubită, de vreme ce, din fire şi
prin însăşi poziţia sa (de soţie şi de mamă), iubeşte.
Istoria şi rânduiala lucrurilor mărturisesc că, dacă
soţii doresc să izbutească în încercarea de a trăi în armonie şi normalitate,
în permanenţă între ei trebuie să existe dragoste, îndeosebi dinspre bărbat
spre femeie. Acest lucru l-a făcut şi Hristos faţă de Biserica Sa. S-a dat pe
Sine Însuşi ca să o facă slăvită.
Sfântul Ioan Hrisostom, acest mare Ierarh, cheamă pe
bărbat să nu înceteze să-i arate soţiei dragostea sa, precum şi faptul că toata
truda şi toată strădania lui au un singur scop: ca ea să fie fericită.
Acest lucru, din nefericire, lipseşte foarte mult astăzi,
iar consecinţele sunt dezolante. Semnificaţia şi firea însoţirii au fost
falsificate sub înrâurirea harababurii europene, care nu respectă nimic din
cele ale personalităţii umane, nici valorile duhovniceşti şi morale pe care
înaintaşii noştri le-au păstrat prin jertfe.
Pentru că înmulţirea oamenilor se
face prin însoţire rânduită, diavolul, duşmanul declarat al omului, cu turbare
încearcă să strice moravurile şi să desfiinţeze legătura dragostei şi a
unităţii. Valoarea atât de mare a căsătoriei nu trebuie desconsiderată printr-o
viaţă vinovată şi nefirească, ca să nu fim şi noi, la fel ca vechii apostaţi ai
valorilor morale, dezmoşteniţi de către Dumnezeu: „nu va rămâne Duhul Meu întru
oamenii aceştia pentru că sunt numai trup” (Fac. 6,3). Şi a dezlănţuit potopul pentru a
pedepsi apostazia.
Pentru a-şi uşura izbânda în acest rol, soţul ar trebui
să fie pentru soţie – în funcţie de împrejurări – uneori tată, alteori frate,
altădată prieten şi întotdeauna bărbat al ei. Dacă va face asta, va avea parte
de o atitudine netulburată şi armonioasă din partea soţiei, care, de multe ori
este mai binevoitoare şi mai jertfelnică, dar alteori, în faţa unor evenimente
neînsemnate, se descurajează şi se teme.
Manifestările de dragoste din partea soţului nu sunt nici
exagerate, nici făţarnice, deoarece doar în căsătoria după rânduială, iubirea
autentică şi reală poate fi manifestată, din moment ce bărbatul şi femeia devin
„un trup”. Orice altă manifestare de tandreţe şi simpatie nu este echivalentă
cu a fi „un trup” în căsătoria legitimă, din care răsare lăstarul vieţii umane.
De altfel, chiar denumirea genului feminin de parte mai slabă, necesită
exerciţiul completării prin dragostea bărbatului, acesta fiind şi motivul
principal al geloziei, sentiment ce prisoseşte în cazul femeii. Cel mai bună
cale de stingere a geloziei femeii este manifestarea reală şi autentică a
dragostei soţului faţă de soţie.
În starea generală denaturată
pricinuită de îndepărtarea omului de Dumnezeu, „cu neputinţă este să nu vină
smintelile” (Lc. 17,1). Multă atenţie este necesară pentru a păstra legătura
însoţirii. Să lăsăm smintelile, din care provin neînţelegerile. Recomandăm
îndeosebi bărbatului, care este cap, să nu trădeze dragostea şi legătura cu
soţia, deoarece diavolul şi slujitorii lui nu vor înceta niciodată să-i
războiască, pentru a lovi însăşi rădăcina vieţii.
O pildă de mângâiere şi sprijin real în momentele
dificile, pe care ne-au dat-o bătrânii noştri şi se adresează ambilor soţi este
aceasta: „Nu uitaţi niciodată prima săptămână din căsnicia voastră”. Sunteţi
amândoi aşa cum eraţi şi atunci. Nimic nu vă separă.
Reamintesc bărbaţilor, „trăiţi
înţelepţeşte cu femeile voastre, ca fiind făpturi mai slabe”, (1Pt. 3,7). Asta înseamnă că
înstrăinarea femeii se vindecă prin iubire şi prin delicateţe, nu prin dojană
şi mânie. Nu fă observaţie soţiei când greşeşte, mai ales în vreme de ispită şi
de ceartă. Împlineşte cuvântul lui David: „Iar eu ca un surd nu auzeam şi ca un
mut ce nu-şi deschide gura sa” (Ps.
37,13). Mai târziu, când sunteţi singuri, departe de copii – dacă există -,
îmbrăţişează-ţi soţia cu delicateţe şi spune-i: „Draga mea, nu ştii cât te
iubesc? Vreau să fii o doamnă respectabilă. Ceea ce ai făcut nu îţi e spre
cinste”. Abia atunci va accepta greşeala şi îşi va cere iertare cu adevărat.
Lucrurile astea se dobândesc prin experienţă. Dacă în momentul când a greşit îi
atragi atenţia, se va încăpăţâna, va răspunde înapoi, se va posomorî, va
recurge la tot felul de pretexte şi va spune minciuni! Înţelepciunea biruieşte
dacă este folosit medicamentul dragostei.
Din cercetările noastre, din ceea ce am auzit şi am
văzut, am tras concluzia că cea mai mare responsabilitate pentru orice rău care
intervine în căsătorie o au bărbaţii, deoarece nu îşi manifestă dragostea faţă
de soţiile lor. Iubesc femeile, dar, din nefericire, nu pe ale lor. Aceasta
este rădăcina răutăţii. Atunci apar gelozia şi bănuiala – cu consecinţele
cunoscute -, mai ales când şi cei din jur încurajează ideea că ceva-ceva se
petrece!
Expresivele sfaturi „lăsaţi şi vi se va lăsa”, şi
„îngăduiţi-vă unul pe altul” trebuie să fie urmate cu străşnicie pentru a avea
o căsnicie normală. Bărbaţii au multe greşeli şi multă asprime. De regulă
prisosesc lipsa de atenţie şi concesiile morale, care în vremurile noastre
depăşesc limitele. Dacă ceva similar s-ar petrece cu femeia, pedepsele şi
răzbunările ar fi nenumărate.
Dragostea faţă de soţie este cu totul îndreptăţită,
deoarece singura persoană care fără îndoială va rămâne de partea sa, a
bărbatului, este soţia, toate celelalte persoane din jur vor dispărea
încet-încet, dar căsătoria soţilor evlavioşi va continua în veşnicie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu